Rozmiar czcionki:

logo

Wszyscy uczniowie Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Imbramowicach uczestniczą w dniach 25.04.2016 – 17.06.2016 w projekcie „Szansa na sukces”, który dofinansowany jest ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich i Województwa Małopolskiego, realizowanym w ramach programu „Fundusz Inicjatyw Obywatelskich – Małopolska Lokalnie”.

Realizacją projektu zajęła się grupa nieformalna „Nauczyciele Dzieciom” złożona z nauczycieli tejże szkoły. Udało jej się pozyskać maksymalną kwotę dofinansowania w wysokości 5.000 tysięcy złotych, która w całości będzie przeznaczona na cykl bezpłatnych wycieczek edukacyjnych dla uczniów szkoły.

Celem projektu jest częściowe wyrównanie szans edukacyjno-rozwojowych dzieci z Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Imbramowicach, mających utrudniony dostęp do dóbr kultury i form rozrywki ze względu na bariery środowiskowe i ekonomiczne. Celem jest rozwijanie ciekawości świata i pasji poznawczej, rozwijanie wrażliwości przyrodniczej i ekologicznej, zaznajamianie z dziełem sztuki i wytworami kultury, rozwijanie i kształtowanie zainteresowań, praktyczna realizacja założeń programowych dla szkół podstawowych w zakresie edukacji polonistycznej (możliwość zobaczenia na żywo spektaklu teatralnego, dostęp do kultury wyższej, poznanie elementów składowych widowiska teatralnego, kształtowanie gustu estetycznego), w zakresie edukacji przyrodniczej i ekologicznej (kształtowanie zachowań proekologicznych, poznawanie elementów środowiska naturalnego, poszerzenie wiedzy na temat parków narodowych i rezerwatów przyrody) a także historycznej religijnej i plastycznej. Celem projektu jest też rozwój ruchowy, integracja wewnątrzszkolna i budowanie więzi społecznej.

Ze względu na to, iż projekt ma na celu promocję środowiska lokalnego w pierwszym tygodniu jego trwania uczniowie udadzą się do zabytkowego klasztoru sióstr Norbertanek w Imbramowicach, gdzie poszerzą swoją wiedzę historyczno-religijną. Podczas wizyty uczniowie zapoznają się z historią miejsca, zabytkami i stylami architektonicznymi klasztoru i budynków przyklasztornych, wielością elementów kultu religijnego, ich symboliką i znaczeniem, regułami zakonnymi i dziejami zakonu.

Kolejną planowaną wycieczką będzie całodniowa wycieczka do Teatru Groteska w Krakowie (w trzecim tygodniu projektu). Uczniowie obejrzą spektakl pt. "Aksamitny królik", będący sceniczną interpretacją jednej z najważniejszych książek światowej literatury dziecięcej. W tygodniu poprzedzającym wycieczkę, w szkole zrealizowana zostanie seria zajęć dotyczących teatru. Uczniowie starsi zostaną zapoznani z ciekawostkami na temat historii teatru. Uczniowie młodsi samodzielnie przygotują przedstawienie teatralne, które wystawią dla najmłodszych kolegów z Oddziału Przedszkolnego. W czasie wycieczki uczniowie obejrzą budynek teatru, zaobserwują pracę osób pracujących w teatrze, oraz obejrzą przedstawienie. Jako podsumowanie wycieczki, młodsi uczniowie wykonają plakaty reklamujące obejrzaną sztukę. Starsi natomiast napiszą recenzję mającą zachęcić do obejrzenia sztuki. Ponadto uczniowie obejrzą filmową adaptację sztuki, która stanowić będzie porównanie i dopełnienie oraz doskonały przyczynek do intelektualnej dyskusji na temat korespondencji sztuk i możliwości adaptacyjnych kina i teatru. W dalszej części dnia uczniowie zwiedzać będą zabytki Starego Miasta Krakowa takie jak Sukiennice, kościół Mariacki, Bramę Floriańską i Barbakan. Wycieczka pełnić będzie funkcje edukacyjne z zakresu edukacji polonistycznej, historycznej, plastycznej i kulturalnej.

Następną planowaną wycieczką będzie całodniowa wycieczka do Zatorlandu – Parku Rozrywki w Zatorze (piąty tydzień projektu). W związku z tematyką proponowaną przez Park rozrywki, przed wycieczką starsi uczniowie zapoznają się na lekcjach języka polskiego z najpopularniejszymi postaciami mitologicznymi. Młodsi uczniowie dzięki filmom edukacyjnym wprowadzeni zostaną w fascynujący świat podwodnej fauny. Następnie wszystkie klasy udadzą się na krótką wycieczkę do pobliskiej biblioteki Biały Domek w Imbramowicach (w czwartym tygodniu projektu). Odbędzie się tam prelekcja poświęcona prehistorycznym gadom oraz prezentacja stosownej literatury stanowiąca wprowadzenie do tematyki kolejnej wycieczki. Pracownik biblioteki umożliwi odnalezienie literatury dotyczącej epoki dinozaurów. Na miejscu młodsi uczniowie wykonają szkice dinozaurów, starsi natomiast zanotują najważniejsze informacje na temat prehistorycznych gadów. Z zebranych materiałów, wszyscy uczniowie stworzą tematyczną gazetkę ścienną na szkolnym korytarzu. W Zatorlandzie uczniowie wraz z przewodnikiem zwiedzą cztery parki tematyczne: Park Ruchomych Dinozaurów, Park Bajek i Wodnych Stworzeń, Park Owadów oraz Park Mitologii. Uczniowie obejrzą takżeseans w kinie 5D oraz będą mogli również skorzystać z licznych rozrywek w pobliskim Lunaparku. Po powrocie, uczniowie z klasy I i II przygotują kolaż złożony w całości z fotografii wykonanych na wycieczce. Uczniowie klas V-VI wykonają makietę wybranego parku tematycznego.

W tym samym tygodniu zorganizujemy piknik edukacyjno-sportowy z nagrodami dla dzieci w związku ze zbliżającym się Dniem Dziecka. Podczas pikniku uczniowie będą mogli skorzystać z atrakcji w postaci kompleksu dmuchanych zamków i darmowego poczęstunku.

Ostatnia z zaplanowanych wycieczek wiąże się z miejscem o szczególnych walorach przyrodnich i krajobrazowych – Ojcowskim Parkiem Narodowym (ósmy tydzień projektu). W tygodniu poprzedzającym wycieczkę, wszyscy uczniowie udadzą się na dwugodzinny spacer po rodzinnej miejscowości wraz z nauczycielem przyrody, który przybliży cechy charakterystycznego krajobrazu Jury Krakowsko –Częstochowskiej. W Ojcowskim Parku Narodowym wraz z przewodnikiem uczniowie będą mielimożliwość obserwowania przyrody, a także obejrzenia ruin Zamku w Ojcowie, Kaplicy „Na Wodzie”, Maczugi Herkulesa czy Jaskini Łokietka. W ramach podsumowania, uczniowie klas młodszych przygotują listę pytań pt. „Czego jeszcze chciałbym dowiedzieć się o Ojcowskim Parku Narodowym?" Starsi uczniowie wcielą się w rolę ekspertów, którzy w formie prezentacji multimedialnej odpowiedzą na pytania młodszych. Edukacja ekologiczna, przyrodnicza, historyczna i zapoznanie z walorami środowiska lokalnego to cele tejże wycieczki.

W czasie wycieczek całodniowych oraz krótszych, opiekę nad uczniami (w ramach wolontariatu) sprawować będą nauczyciele z grupy nieformalnej Nauczyciele Dzieciom, będący jednocześnie wychowawcami klas.

Z wynikami realizacji projektu będzie można zapoznać się w siedzibie szkoły i na jej profilu na Facebooku, jak również w takich miejscach jak: Biblioteka i Ośrodek Animacji Kultury Gminy Trzyciąż i w jego filii w Imbramowicach, na internetowej stronie Białego Domku w Imbramowicach, w Urzędzie Gminy Trzyciąż i na jego stronie internetowej (www.ugtrzyciaz.itcom.pl), oraz w serwisie internetowym www.youtube.com. O projekcie przeczytać będzie można również w lokalnej prasie to jest w „Wieściach wolbromskich” i na stronie www.wieści.info.pl.


Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".